Maria Montessori – rebelka své doby

Možná máte poslední dobou pocit, že se na vás slovo Montessori valí ze všech stran, že každé třetí dítě chodí do lesňačky nebo alternativní školy. Zkrátka občas to může na člověka působit, jakoby se kolem nás hnala nějaká módní vlna. Ale je to opravdu tak? Pojďme si posvítit na zakladatelku Montessori pedagogiky, určitě si zaslouží naši pozornost.

Stopadesát let stará rebélie

Když půjdeme do historie, rozhodně na výše zmíněnou otázku odpovím NE, neboť zakladatelka Montessori principů Maria Montessori se narodila v roce 1870 a první zkušenosti s výchovou a výukou dětí tak nasbírala už na počátku 20. století. A to už je opravdu stará vlna.

Žena na univerzitě

Že byla Maria opravdová rebelka své doby, se ukázalo už při výběru školy – v roce 1890 se zapsala ke studiu matematiky a přírodních věd na univerzitě v Římě a o dva roky později absolvovala závěrečnou zkoušku přípravného lékařského kurzu. Přestože v tehdejší době nebylo obvyklé, aby se ženy angažovaly v čistě mužských profesích, vytrvale bojovala za to, aby mohla studovat medicínu. Úspěšně ukončila studia, získala místo asistentky v nemocnici a nakonec začala provozovat i vlastní lékařskou praxi. Do širšího povědomí se zapsala díky příspěvku o podpoře stejné odměny za práci žen na Mezinárodním kongresu za práva žen v Berlíně. Byla to žena, která se rozhodně nebála šťournout do vosího hnízda holou rukou.

Výchova postižených dětí

V devadesátých letech 19. století se intenzivně zajímala o studium pedagogiky a došla k přesvědčení, že postiženým dětem může pomoci nejen lékařská péče, ale i vhodná výchova. V roce 1898 se stala zakládající členkou společnosti Národní liga pro vzdělávání retardovaných dětí. Veřejně upozorňovala na to, že pro společnost bude lepší, i levnější, předcházet problémům, než řešit jejich následky. V roce 1900 se stala ředitelkou Národní ligy a vytvořila první modelovou školu. V této škole poprvé použila materiál lékařů Itarda a Seguina, díky němuž její žáci dosahovali neočekávaných učebních úspěchů.

Montessori škola

Maria intenzivně pracovala na tom, aby se poměry ve školství změnily. Studovala výchovu, filozofii i antropologii. Přednášela na univerzitách. Snažila se položit základy rozsáhlé pedagogické reformy ve školství. V lednu 1907 otevřela první Casa dei babini (Dům dětí) v chudinské čtvrti v Římě a vyvinula další materiál. V roce 1910 se vzdala své lékařské praxe a docentury na univerzitě a od té doby se věnovala výlučně šíření své metody. Domy dětí vznikaly nejen na území Itálie, ale především se začaly šířit do celého světa (první zahraniční dům vznikl v USA). Metoda se stala velmi oblíbenou, vznikl výcvikový kurz pro učitele a vychovatele, kterého se během pár let účastnili studenti z více než 15 zemí světa. Rok před koncem první světové války vznikla nizozemská Montessori společnost. O pár let později Maria přednáší na univerzitě v Amsterodamu, kde rozšiřuje metodu i na středoškolské vzdělání. Montessori střední školy v té době byly zřízeny v Amsterodamu, Rotterdamu, Haagu i De Biltu.

Spolupráce s režimem

Někdy se můžete mylně doslechnout, že Montessori práce ve školách se řídí striktními pravidly, ve třídách panuje absolutní ticho a děti jsou malí vojáci. Tuto domněnku pravděpodobně podporuje fakt, že Montessori školy vznikaly v Itálii i v době fašistického režimu a že Montessori průvodci řídící se podle AMI (American Montessori Institut) opravdu obvykle postupují striktně podle návodů k práci s pomůckami. Přestože se metoda Marie Montessori vyvinula v Itálii a v určitém období zde docházelo k poměrně značnému rozkvětu zakládání Montessori škol, v poměru se světem je jich zde málo. Po té, co převzal moc v zemi Mussolini, otřásl se Mariin život v základech – zpočátku hrála ve školách fašistická hymna, vznikla snaha „vychovat si“ vhodné učitele, zkrátka fašistický režim se snažil využít Mariinu slávu pro propagandistické účely. Maria se nějakou dobu vezla ve vleku povinností, ale nakonec se v roce 1934 distancovala od režimu, její školy byly zrušeny a ona odešla do zahraničí (Barcelona, Londýn, Baarn, Paříž). Nakonec v roce 1939 zůstává v exilu v Indii, ze kterého se vrací do Holandska až v roce 1946.

Co byste si na jejím místě za rámeček nedali

Už z toho, co jste si doposud přečetli, je jasné, že Maria Montessori neměla snadný život. Musela čelit tlaku společnosti, nabourávala zaběhlé zvyky, zaváděla novoty. Tou nejtěžší životní zkouškou pro ni ale bylo vypořádání se se soukromým životem. Již v roce 1898 se jí totiž narodil syn Mario Montessori, kterého měla se svým partnerem Dr. Giuseppem Montesanem. Ten si ji však nikdy nevzal, neboť pro jeho rodinu nebyla vhodnou manželkou. Naopak, pod příslibem zajištění zázemí a dobré pověsti pro syna, ji o něj připravil. Maria syna dlouhé roky pouze navštěvovala u „náhradních rodičů“, aniž by měl tušení, že je jeho matkou. Mario Montessori začíná žít se svou matkou až v roce 1912. Společně zdokonalují metodu Montessori, Maria vydává mnoho knih, účastní se mezinárodních vzdělávacích kurzů i kongresů. Mario pokračuje v jejím šíření i po matčině smrti (†1952).

Montessori v současnosti

Jak už jsem psala výše, Montessori metoda zaujala lidi na celém světě. Troufám si říct, že dnes ji znají už miliony lidí a spoustě dětem i jejich rodičům ulehčuje a zkvalitňuje život, neboť jejím cílem je děti něco naučit, ne z nich vychovat poslušné ovečky. Stále vznikají nové školy využívající Mariiny principy, nejvíce je mateřských škol a základních škol pokrývajících první stupeň. Naštěstí přibývají i druhé stupně základních škol a školy střední (což se bohužel zatím moc netýká naší země). Můžete se setkat s různým pojetím Montessori pedagogiky. Ať už to bude „jen“ zařazení některých Montessori prvků, nebo kompletní využívání všech Montessori pomůcek, cokoliv je z mého pohledu skvělé, protože je to cesta k vychování generace dětí, které budou znát své potřeby, budou se učit z vnitřní motivace, dokáží tolerovat názory druhých a zdravě prosadit své vlastní. A to už je něco, za co stojí zkusit změnit pohled na klasiku a podat si ruku s alternativou. Já osobně jsem nesmírně vděčná, že žena jako Maria Montessori je součástí historie a její odkaz můžeme využívat dál. Více o Montessori v současnosti se dozvíte tady.
Mou srdeční záležitostí je Montessori pedagogika. Již 5 let se specializuji na výuku českého jazyka a literatury na druhém stupni ZŠ. Ráda se s Vámi podělím o své zkušenosti a ukážu Vám, jak pracovat bez učebnic. Více o mé cestě k Montessori pedagogice se dozvíte zde. Můj eBook ZDARMA Jak ozvláštnit výuku skrze tvorbu vlastních pracovních listů si můžete stáhnout tady. Nechcete ztrácet čas tvořením? Nevadí, vytvořím pracovní listy za Vás, mrkněte sem.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Přečtete si eBook zdarma: Jak ozvláštnit výuku skrze tvorbu vlastních pracovních listů

    Jste začínající učitelé, průvodci v alternativní škole nebo "jen" zapálení pedagogové, kteří nehodlají vyhořet? Pak je můj eBook právě pro Vás.

  • Najdete mě i na Facebooku
  • Nejnovější články
  • Kategorie