Pracovní listy a jejich využití ve výuce

Většina věcí na mých stránkách se točí kolem výuky v alternativní škole, což ale neznamená, že se informace, které tu najdete, nebudou hodit někomu dalšímu. Ba naopak, mým vroucím přáním je nabídnout impulsy ke změně širšímu okruhu lidí. Vidím možnosti využití toho, co předávám dál, jak v klasických školách, tak v domácím vzdělávání či komunitních školách a podobně.

Možná patříte do jedné ze dvou následujících skupin –>

  • Prošli jste můj web a zaujala Vás nabídka pracovních listů. Přesto nevíte, jestli se zrovna Vám budou hodit a chcete vědět víc.
  • Četli jste můj eBook zdarma Jak ozvláštnit hodiny skrze tvorbu vlastních pracovních listů a hodila by se Vám další inspirace, jak samotvorbu uchopit.

Základní okruhy

V současné chvíli jsou Vám k dispozici Sady pracovních listů, které mají společné rysy. Jsou zaměřeny na tři základní okruhy:

  • Dílny čtení a psaní
  • Práce s textem
  • Slovní druhy

Nosné téma

Každá sada má své nosné téma, kterým je v těchto případech vždy nějaká známá kniha. Všechny pracovní listy v sadě z ní vychází, ať už jsou z ní použity konkrétní úryvky nebo jen slova. Co si pod tím představit? Děti mají například pracovat s určenou pasáží z knihy a odpovídat na otázky, které se jí týkají. Nebo vyhledávají-li určitý slovní druh v tabulce, všechna slova, jež se v tabulce nachází pochází z oné knihy, takže následně při samotném čtení mohou například daná slova hledat.

Což je mimochodem skvělá aktivita, která slouží k navázání vztahu s knihami i u dětí, které nerady čtou. Vyzvete-li žáky, aby s knihou „pouze“ pracovali, nikoliv ji celou museli přečíst, může to pro ně být ta správná motivace. Někdo by totiž knihu sám od sebe do ruky nevzal a toto může být první krok k tomu, aby se své averze postupně zbavil.

Když budete mít štěstí, dítě zaujme tu obrázek, tu citace, pak odstavec a nakonec si knihu možná s radostí přečte i ten, od nějž byste to nečekali.

Dílny čtení a psaní

Možná nepoužíváte pro své hodiny tento název, ale to neznamená, že tato část není pro Vás. V podstatě jde o úkoly, které spadají do hodin slohu. Rozhodně zde najdete vypravování, popis, charakteristiku či psaní dopisu. Ať už jde o jakýkoliv slohový útvar, vždy je důležitá návaznost na knihu.

Ta může být různá –>

  • vychází z úryvku v knize
  • vztahuje se k ději
  • reaguje na myšlenku obsaženou v textu
  • využívá postavu, zvíře či předmět z knihy

Fantazii se v tomto ohledu meze nekladou a možností je spousta. Taková práce je potom pro žáky smysluplnější, protože nejde jen o nahodilé psaní něčeho, co si přečetli v zadání v učebnici. Ideální je, pokud se námět z knihy navíc podaří spojit i s osobním životem dítěte. Například psaní popisu domácího mazlíčka v rámci práce s knihou Dášeňka čili život štěněte.

Práce s textem

Tato část je skvělou přípravou k přijímacím zkouškám, které jsou v této době hodně postavené na porozumění textu. Pokud jsou listy určeny mladším dětem, jsou jakýmsi předstupněm k této přípravě – prověřují schopnost vybrat podstatné informace z textu, odpovědět na otázky, zvolit vhodné slovo vynechané v textu apod.

Vývoj logického myšlení to není jen matematika a chápání abstraktních pojmů, ale třeba i dějová posloupnost – správně poskládat věty, vědět, co bylo nejdřív a co potom, pochopit pointu – to jsou předpoklady k smysluplnému vyjádření myšlenky, vyprávění příběhu i vedení hodnotné konverzace.

Stačí si tedy stanovit cíl, ke kterému chceme skrze zpracování úkolu dojít, a pak už jen najít vhodný úryvek v knize, který se k dosažení cíle bude nejlíp hodit.

Slovní druhy

Že se každý okruh liší svým zpracováním, není náhoda. Aby žáky práce bavila, je důležitá rozmanitost v tom, co jim předkládáme. A co si budeme povídat, pracovní list je pořád pracovní list, určitě je nezaujme tolik jako skákací hrad nebo nová příchuť zmrzliny. A tak, přestože v tvorbě pracovních listů zastávám spíše střídmost a čistotu, jak už možná víte, nemohou být všechny listy na jedno brdo.

A tak jsou listy věnující se slovním druhům koncipovány jako tabulky, ve kterých děti vyhledávají dané slovní druhy, a mohou s nimi dále pracovat podle toho, na jaké úrovni mají látku osvojenou. Navíc lze z těchto listů vytvořit i pomůcku, což je skvělá přidaná hodnota, neboť všechno, co můžeme vnímat více smysly, má větší pravděpodobnost, že si trvale zafixujeme.

Další možnosti

Tyto tři okruhy samozřejmě nejsou jediné, které můžeme ve výuce použít. Určitě je potřeba procvičit mnohem více oblastí. Jsou ale z mého pohledu dobrým základem, a proto jsem je zvolila jako první, kterým se budu věnovat.

Do budoucna se můžete těšit i na další oblasti slohu, mluvnice a literatury. A nejen to, tematické zaštítění knihou není jediné, které chystám. Provázání s ostatními předměty je pro mě také velké téma a určitě se v mé tvorbě brzy odrazí.

Sama jsem zvědavá, co přinese múza příště, snad se Vám zatím bude hodit to, co už stvořila.

Mou srdeční záležitostí je Montessori pedagogika. Již 5 let se specializuji na výuku českého jazyka a literatury na druhém stupni ZŠ. Ráda se s Vámi podělím o své zkušenosti a ukážu Vám, jak pracovat bez učebnic. Více o mé cestě k Montessori pedagogice se dozvíte zde. Můj eBook ZDARMA Jak ozvláštnit výuku skrze tvorbu vlastních pracovních listů si můžete stáhnout tady. Nechcete ztrácet čas tvořením? Nevadí, vytvořím pracovní listy za Vás, mrkněte sem.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Přečtete si eBook zdarma: Jak ozvláštnit výuku skrze tvorbu vlastních pracovních listů

    Jste začínající učitelé, průvodci v alternativní škole nebo "jen" zapálení pedagogové, kteří nehodlají vyhořet? Pak je můj eBook právě pro Vás.

  • Najdete mě i na Facebooku
  • Nejnovější články
  • Kategorie