Patříte mezi rodiče, kterým nevyhovuje systém klasického školství a po dlouhých úvahách, zda dát či nedat dítě do alternativní školy, jste dospěli ke konečnému rozhodnutí – ano, naše dítě přestoupí jinam?
Pak říkám:
Možná se ale ještě úplně neradujete a zatím máte obavy, protože nevíte, co Vás čeká. Ptáte se sami sebe „Na co se připravit?“. Trochu Vám to čekání na „nové fungování“ ulehčím a pokusím se Vám nastínit, jak to nejspíš bude vypadat.
V první řadě by Vám k tvorbě představy o tom, jak co funguje, mohl pomoci článek Jak učíme bez učebnic. V druhé řadě řádky níže.
Narozdíl od statních škol ve většině alternativ nebudete muset na konci srpna naběhnout do papírnictví a kupovat sešity, ani v září děti nevyfasují štos učebnic. Na cestu do školy bude dětem stačit batůžek, co unese svačinu a lahev na pití. Ve škole využijí vybavený penál a šanon na zařazování pracovních listů.
Co ale potřebovat budou (a to Vás možná překvapí) je dostatek náhradního oblečení. Děti budou totiž trávit dost času venku a rozhodně u toho nebudou chodit po vydlážděných chodníčcích.
Nejprve proběhne tematicky zaměřený zahajovací den společný pro všechny žáky školy. Děti dostanou přidělené své místo v šatně a úložný box na penál a rozpracované materiály z výuky. Dozví se, jaké téma je bude v daný školní rok provázet všemi předměty, a seznámí se s novými spolužáky.
Aby se děti mezi sebou lépe poznaly a po prázdninách najely na společnou vlnu, pojedou na adaptační výlet – i ten už bude tématem spadat do celoročního plánu a nebude jen o přátelení se, ale i o výuce.
V češtině a matice si s každým žákem promluví průvodce daného předmětu a společně se domluví na tom, jak budou vypadat plány na nový školní rok. (Pokud netušíte, jak vypadají plány, představte si něco jako myšlenkovou mapu k danému předmětu, která odráží úroveň znalostí každého žáka.)
Tak oficiality máme za sebou a školní rok se může naplno rozjet. Co čekat u dětí, které jsou tu nově? Nejspíš nastane jedna z těchto dvou variant:
Vyděsila Vás první možnost? Hned Vás přepadly myšlenky typu „Jak jako nebude nic dělat? To se bude měsíc flákat? Nebude nic dělat a nikdo ho za to nepotrestá? No tak to je teda pěkný!“ Chápu, ale hned jsem tu s argumentem, proč je dobré ponechat dítěti jakési „období hájení“ a čas na rozkoukání se.
Každé dítě je jiné a záleží na tom, jaký vztah ke škole si stihlo vybudovat v předchozí škole a s čím „přichází z rodiny“. Je možné, že si bude chtít nové prostředí „oťukat“ a bude potřebovat zjistit, jak to v nové škole chodí, kde jsou hranice a jestli opravdu nepřijde žádný trest, když nebude pracovat na 100%.
Některé děti se budou naopak snažit dokázat, že všechno zvládnou, budou chtít mít od začátku vybarvené plány a houževnatě budou plnit jednu elipsu za druhou, aby ukázaly, jak jsou chytré a co všechno už umí. Lidově řečeno pojedou jak fretky.
Obě varianty ale obvykle dospějí ke stejnému „konci“ – děti dříve či později zjistí, že to, co ve škole udělají, nedělají pro učitele a pro dobré známky, ale pro sebe. A jsme u jádra pudla – u kýženého cíle – děti se budou učit z popudu vnitřní motivace, aby se naučily něco nového, ne proto že to chce učitel/máma/táta.
Takže ty, které nejdřív nic nedělaly, začnou něco dělat, protože je to „nicnedělání“ začne nudit a chtějí být součástí dění. A ty, které se mohly přetrhnout a jely v nadstandardním tempu, zpomalí a začnou si učební proces víc užívat. A srdce průvodce v tu chvíli plesá.
Děti se budou učit převážně v 1,5 hodinových blocích, na 45 minutové hodiny a zvonění můžete hned zapomenout. A je to logické, než se dítě stačí rozkoukat a ponořit do práce, je třičtvrtěhodinka pryč. Proto je výuka postavená jinak. Navíc je často spojeno hned několik předmětů dohromady, aby se žáci opravdu učili v souvislostech.
Taky ve škole nenajdete lavice rozestavené v řadách před tabulí, zato tu určitě bude velký koberec, na kterém se odehrává drtivá většina výuky. Dále s největší pravděpodobností budou děti trávit velký objem času venku a to nejen v době velké přestávky.
Nečekejte ani předimenzovanou domácí přípravu. V naší škole se domácí úkoly nedávají a žáci se nemusí připravovat ani na písemky a zkoušení. Vše by měli zvládnout v rámci výuky, ve volném čase by se měli věnovat svým zájmům, rozvíjet koníčky a posilovat sociální vazby ať už v rodině nebo s kamarády.
Oblíbenou radou, kterou slýchávám z úst naší paní ředitelky, když se rodiče ptají, co mají s dětmi doma pilovat, je:
No a to je zhruba tak vše podstatné. Jestli Vám chybí odpovědi na nějaké Vaše otázky, napište mi – ráda Vám odpovím nebo napíšu další článek.
Berte prosím na vědomí, že tento článek vychází z mých osobních zkušeností a priority v každé škole se mohou lišit. Některé alternativní školy fungují na jiných principech a například používání sešitů jim zapadá do konceptu. A je to tak v pořádku! Svět je velmi rozmanité místo a je potřeba, aby si každý člověk mohl vybrat cestu, která mu vyhovuje. Proto není škola jako škola a vize jako vize. Ať už se setkáte s jakoukoliv alternativou, vězte, že za to budu ráda, protože cokoliv je lepší než sešněrované ruce a 20 let stejné osnovy.