Montessori v garsonce?

Velké plány

Myslím, že ten, kdo se na nás shora dívá a možná to tu i tak trochu řídí, má velkej smysl pro humor a momentálně se hodně směje. Mám moc ráda pořady o rekonstrukcích, prodejích nemovitostí a zejména mě baví ty o stavbě tiny domků. V těhotenství jsem si jejich sledování vyloženě užívala a v hlavě si malovala, jak zařídím pokojíček pro moji holčičku.

Člověk míní, život mění

Vysnila jsem si prosluněnou místnost s velkou domečkovou postýlkou, bílými skříňkami a dostatečným množstvím úložných prostor. Představy krásně zapadly do reality. Natřela jsem starý nábytek, postýlku zadala truhláři a postupně začala zvelebovat prostor, který nám dům, v němž jsme bydlely, poskytoval. Malovala jsem si, jak budu hračky obměňovat a časem i tematicky ladit podle toho, jak malá poroste a její potřeby se budou měnit.

To by ale nemohlo být do vesmíru vysláno, jak moc se mi líbí bydlení v tiny housu. A tak se dřív, než začala moje princezna mluvit, převrátil celý náš život vzhůru nohama. Mé manželství nečekaně dospělo k nezdárnému konci a na scéně se objevilo stěhování. Sice ne do tiny domku, ale do krásné malinkaté garsonky.

Nová výzva

Hlavou mi běhalo tisíc myšlenek. Co teď? Jak vtěsnat všechny naše věci z 3+1 na 27 metrů čtverečních? Jak to udělat, aby měla malá všechno, co jsem si pro ni přála, a zároveň jsme nežily jako sardinky? Stála jsem před velkou výzvou. Nezbývalo, než vzít každou věc do ruky a zhodnotit, jestli ji opravdu potřebujeme.

Domem se prohnal vítr a odnesl s sebou vše, co se zdálo aspoň trochu zbytečné. Náš život se přesunul do krabic a my šupajdily o město dál.

Posledních pět let jsem o ničem tak vášnivě nemluvila jako o Montessori pedagogice, svobodě, kterou dává dětem díky řádu, který je v ní uschován, vnitřní motivaci, kterou v dětech probouzí. Tak teď! Teď to všechno můžu použít v praxi. Nastal čas dát věcem místo a urovnat si nitro.

Uspořádání prostoru

Prioritou pro mě zůstalo, aby měla svůj prostor moje dcerka. A tak jsem obětovala polovinu mé milované knihovny a zařídila poličky podle původní vize z domu. Zatím to sice není ideální, pořád bojuji s tím, že nemám kam většinu hraček uklidit, a tak jich má k dispozici víc, než bych chtěla, ale je to aspoň něco a mám motivaci to časem posunout zas o kousek blíž snové představě.

Jaké je ideální řešení?

Kdyby bylo všechno tak, jak bych si podle pravidel o připraveném prostředí přála, měla by každá hračka své místo. Tzn. že by v každé poličce byla jen jedna věc, aby bylo dceři vždy jasné, kam daná hračka patří. Zároveň menší množství hraček netříští pozornost a zvyšuje se tak pravděpodobnost, že dítě nějaká věc zaujme a ono si pak dokáže soustředěně samo hrát, aniž by potřebovalo pomoc od dospělého.

Bohužel, nebo možná bohudík, nežiji v dokonalém světě, a tak to zatím vypadá tak, jak vidíte na fotce výše. Ale věřím, že se brzy dostanu alespoň ke stavu, který je na fotce níže 🙂 A kdo ví, třeba se za nějaký čas vrhnu i na to tematické zařizování poliček a jejich obměnu.

Mou srdeční záležitostí je Montessori pedagogika. Již 5 let se specializuji na výuku českého jazyka a literatury na druhém stupni ZŠ. Ráda se s Vámi podělím o své zkušenosti a ukážu Vám, jak pracovat bez učebnic. Více o mé cestě k Montessori pedagogice se dozvíte zde. Můj eBook ZDARMA Jak ozvláštnit výuku skrze tvorbu vlastních pracovních listů si můžete stáhnout tady. Nechcete ztrácet čas tvořením? Nevadí, vytvořím pracovní listy za Vás, mrkněte sem.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Přečtete si eBook zdarma: Jak ozvláštnit výuku skrze tvorbu vlastních pracovních listů

    Jste začínající učitelé, průvodci v alternativní škole nebo "jen" zapálení pedagogové, kteří nehodlají vyhořet? Pak je můj eBook právě pro Vás.

  • Najdete mě i na Facebooku
  • Nejnovější články
  • Kategorie