Rozvoj předmatematické gramotnosti

Rozvoj předmatematické gramotnosti

Ač to může na první pohled vypadat/znít děsivě, rozvoj předmatematické gramotnosti nemusí být žádné drama. Dnes bych Vám ráda ukázala, že ať děláte s dětmi cokoliv – jakákoliv dětská hra je víc, než myslíte – krom krásného prožívání okamžiku s nimi, sklidíte ovoce i později – a budou Vám vděčné nejen Vaše děti, ale i paní učitelky/průvodci, s nimiž se v budoucnu děti potkají.

Při osvojování matematických dovedností totiž nejde pouze o schopnost psát číslice a vyjmenovat číselnou řadu. Na rozvoji předmatematické gramotnosti se podílí mnoho dílčích schopností a dovedností. Schopnost v budoucnu zvládat i ty nejsložitější matematické operace tak vychází z ranného dětství a těží ze zkušeností získaných jak v oblasti motoriky, tak ze zrakového a sluchového vnímání či vnímání času a prostoru a v neposlední řadě samozřejmě také z vývoje řeči.

Čím tedy pomáháme našim dětem konkrétně, aniž bychom to mnohdy tušili?

Motorika

Tím prvním, co se dočtete v každé odborné publikaci, je, že stěžejní je všude otřásaná rozvinutá hrubá i jemná motorika – což je jakýkoliv pohyb a manipulace s předměty – ano, tím, že si s dětmi stavíte komín z kostek a běháte po zahradě, jim pomáháte, aby v budoucnu zvládaly (nejen) matematiku.

Prostorová orientace

S pohybem je úzce spjatá i prostorová orientace – což je východisko pro geometrii i aritmetiku – takže zařazení slov jako dopředu, dozadu, doprava, doleva, pod stůl, na strom,.. rozhodně neodkládejte a používejte je (pokud možno přirozeně) v běžné řeči při jakýchkoliv činnostech.

Orientace v čase

Velmi důležitá je pro správný rozvoj dítěte také orientace v čase – dítě od útlého věku nasává, co že to je časová posloupnost – poměrně dlouho trvá, než se děti naučí orientovat v pojmech včera, dnes, zítra (to, že tyto pojmy děti často nepoužívají správně, ale neznamená, že by se v čase neorientovaly, jen ovládnutí těchto pojmů je vyšší level). Pro začátek je určitě dobré používat záchytné body – „Ven půjdeme, až se najíme.“, „Po večeři se půjdeme umýt, a pak spinkat.“,.. Díky tomu se děti učí předjímání toho, co bude následovat, případně rozlišení příčiny a následku.

Řeč

Samozřejmostí je rozvinutá řeč – asi žádný rodič nepochybuje o tom, že při čemkoliv, co s námi dítě dělá, se učí porozumění slovům, jejich významu a následně dochází k jejich aktivnímu používání.

Zrakové vnímání

Rozvinuté zrakové vnímání – zcela automaticky dítě vnímá vše kolem nás a tak postupně rozlišuje celek a jeho části, prostřednictvím zkoumání objevuje detaily, sleduje polohy předmětů, obrázků, .. a to všechno se později zúročí při rozlišování číslic, práci se zlomky, geometrii, atd.

Sluchové vnímání

Co Vás možná překvapí je, že také rozvinuté sluchové vnímání hraje důležitou roli v rozvoji předmatematické gramotnosti – vnímání rytmu totiž ovlivňuje chápání číselných řad.

Koncentrace na úkol

A v neposlední řadě nutno zmínit schopnost koncentrace na úkol, kterou budou naše děti potřebovat nejen ve školním prostředí, ale i v pracovním procesu.

Co, kromě příjemné hry s přírodninami nacházejícími se všude kolem nás, je tedy k vidění na přiložených fotografiích?

  • porovnávání (stejně, méně, více) – začínáme s menším počtem předmětů (ideálně se třemi)
  • řazení (nejmenší, větší, největší) – taktéž volíme na začátek 3 předměty a s postupujícím věkem či zkušenostmi počty navyšujeme
  • třídění (co nepatří do skupiny) – u nejmenších dětí začínáme tříděním podle barev, později přidáváme třídění podle velikosti. U dětí mladšího věku (cca 3, 4 roky) vždy třídíme pouze podle jednoho kritéria. Zcela nenásilnou formou třídění je například přebírání přírodnin či potravin (kaštany/žaludy, fazole/těstoviny,..)
  • množství (číselná řada) – vhodné je budovat povědomí o existenci číselných řad skrze básničky, písničky, říkanky,.. Především nenásilně seznamovat dítě s počítáním v závislosti na běžných denních situacích – počítání při zapínání patentků, míjení aut na parkovišti, nakupování rohlíků, ..
  • tvary (kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník) – v řízeném vzdělávacím procesu začínáme s pojmem kruh, poté přidáváme čtverec a až později další pojmy.

Pevně doufám, že Vám zmíněné info přišlo vhod, a přeji Vám příjemné hraní – užívejte si krásných chvil spolu s Vašimi dětmi.

Mou srdeční záležitostí je Montessori pedagogika. Již 5 let se specializuji na výuku českého jazyka a literatury na druhém stupni ZŠ. Ráda se s Vámi podělím o své zkušenosti a ukážu Vám, jak pracovat bez učebnic. Více o mé cestě k Montessori pedagogice se dozvíte zde. Můj eBook ZDARMA Jak ozvláštnit výuku skrze tvorbu vlastních pracovních listů si můžete stáhnout tady. Nechcete ztrácet čas tvořením? Nevadí, vytvořím pracovní listy za Vás, mrkněte sem.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Přečtete si eBook zdarma: Jak ozvláštnit výuku skrze tvorbu vlastních pracovních listů

    Jste začínající učitelé, průvodci v alternativní škole nebo "jen" zapálení pedagogové, kteří nehodlají vyhořet? Pak je můj eBook právě pro Vás.

  • Najdete mě i na Facebooku
  • Nejnovější články
  • Kategorie