Ač to může na první pohled vypadat/znít děsivě, rozvoj předmatematické gramotnosti nemusí být žádné drama. Dnes bych Vám ráda ukázala, že ať děláte s dětmi cokoliv – jakákoliv dětská hra je víc, než myslíte – krom krásného prožívání okamžiku s nimi, sklidíte ovoce i později – a budou Vám vděčné nejen Vaše děti, ale i paní učitelky/průvodci, s nimiž se v budoucnu děti potkají.
Při osvojování matematických dovedností totiž nejde pouze o schopnost psát číslice a vyjmenovat číselnou řadu. Na rozvoji předmatematické gramotnosti se podílí mnoho dílčích schopností a dovedností. Schopnost v budoucnu zvládat i ty nejsložitější matematické operace tak vychází z ranného dětství a těží ze zkušeností získaných jak v oblasti motoriky, tak ze zrakového a sluchového vnímání či vnímání času a prostoru a v neposlední řadě samozřejmě také z vývoje řeči.
Tím prvním, co se dočtete v každé odborné publikaci, je, že stěžejní je všude otřásaná rozvinutá hrubá i jemná motorika – což je jakýkoliv pohyb a manipulace s předměty – ano, tím, že si s dětmi stavíte komín z kostek a běháte po zahradě, jim pomáháte, aby v budoucnu zvládaly (nejen) matematiku.
S pohybem je úzce spjatá i prostorová orientace – což je východisko pro geometrii i aritmetiku – takže zařazení slov jako dopředu, dozadu, doprava, doleva, pod stůl, na strom,.. rozhodně neodkládejte a používejte je (pokud možno přirozeně) v běžné řeči při jakýchkoliv činnostech.
Velmi důležitá je pro správný rozvoj dítěte také orientace v čase – dítě od útlého věku nasává, co že to je časová posloupnost – poměrně dlouho trvá, než se děti naučí orientovat v pojmech včera, dnes, zítra (to, že tyto pojmy děti často nepoužívají správně, ale neznamená, že by se v čase neorientovaly, jen ovládnutí těchto pojmů je vyšší level). Pro začátek je určitě dobré používat záchytné body – „Ven půjdeme, až se najíme.“, „Po večeři se půjdeme umýt, a pak spinkat.“,.. Díky tomu se děti učí předjímání toho, co bude následovat, případně rozlišení příčiny a následku.
Samozřejmostí je rozvinutá řeč – asi žádný rodič nepochybuje o tom, že při čemkoliv, co s námi dítě dělá, se učí porozumění slovům, jejich významu a následně dochází k jejich aktivnímu používání.
Rozvinuté zrakové vnímání – zcela automaticky dítě vnímá vše kolem nás a tak postupně rozlišuje celek a jeho části, prostřednictvím zkoumání objevuje detaily, sleduje polohy předmětů, obrázků, .. a to všechno se později zúročí při rozlišování číslic, práci se zlomky, geometrii, atd.
Co Vás možná překvapí je, že také rozvinuté sluchové vnímání hraje důležitou roli v rozvoji předmatematické gramotnosti – vnímání rytmu totiž ovlivňuje chápání číselných řad.
A v neposlední řadě nutno zmínit schopnost koncentrace na úkol, kterou budou naše děti potřebovat nejen ve školním prostředí, ale i v pracovním procesu.
Co, kromě příjemné hry s přírodninami nacházejícími se všude kolem nás, je tedy k vidění na přiložených fotografiích?
Pevně doufám, že Vám zmíněné info přišlo vhod, a přeji Vám příjemné hraní – užívejte si krásných chvil spolu s Vašimi dětmi.